logo

przyciemnianie szyb samochodowych łódź - autofolie, folie samochodowespacepolskiangielski

point
 
point
point   point  


Auto szyby

Szkło jest nieorganicznym materiałem bez krystalizacji schłodzonym do stanu stałego. Podstawowy surowiec, z którego jest wytworzone to piasek kwarcowy zawierający tlenek krzemu. Ponadto używa się węglanu wapnia, węglanu sodu i innych dodatków. Surowce miesza się i topi w specjalnym piecu, w temperaturze znacznie przekraczającej 1000 stopni Celsjusza. Zanim dojdzie do zakrzepnięcia szkła, musi ono zostać uformowane w pożądany kształt. Znajdują tu zastosowanie specjalne prasy i wałki, formy wklęsłe, wypukłe, pierścieniowe i inne. Szkło posiada kilka charakterystycznych cech przesądzających o jego zastosowaniu. Jest materiałem o znacznej odporności chemicznej, nie przewodzi prądu elektrycznego, jest produktem izomorficznym. W zależności od przeznaczenia szkła stosuje się różne metody wytopu, aby uzyskać pożądane właściwości. Przykładowo technologia produkcji szyb samochodowych różni się od wytwarzania szkła okiennego czy szklanych opakowań. Typ szkła, z którego robi się autoszyby to szkło hartowane. Wyróżnia się trzy zasadnicze etapy ich wytwarzania. Podczas pierwszego etapu produkcji szyby samochodowej specjalnego rodzaju szkło jest wstępnie przycinane do odpowiedniego kształtu. Następnie szlifuje się krawędzie i nanosi linie podgrzewania szyby, a także znaki jakości czy symbole producenta. Wśród tych oznaczeń jest m.in. data produkcji zapisywana w postaci cyfr i kropek. Później szybę należy podgrzać do temperatury około 650 stopni Celsjusza, aby możliwe było jej wygięcie i uzyskanie wymaganego kształtu. W wyniku gwałtownego ochłodzenia sprężonym powietrzem szkło ulega utwardzeniu, po czym nie można go już wyginać ani przycinać. Technologia produkcji szyb samochodowych różni się pod tym względem od sposobów wytwarzania zwyczajnego szkła. Szyby utwardzone są kilkukrotnie mocniejsze, a w razie stłuczenia rozpadają się na wiele drobnych kawałków. Ostatni etap produkcji autoszyb to wzmacnianie ich krawędzi, oczyszczanie i wstępny montaż. Wyróżnia się m.in. auto szyby składające się z jednej warstwy hartowanego szkła, jak również szyby mające dwie lub więcej takich warstw, połączonych ze sobą materiałem z tworzyw syntetycznych. Dzięki zastosowaniu dodatkowych warstw uzyskuje się efekt bezpiecznej szyby. Szyba samochodowa pokryta specjalną syntetyczną warstwą od wewnętrznej strony oznacza większe bezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów. W poszczególnych pojazdach silnikowych wykorzystywane są różne rodzaje szyb. Kwestia ta jest regulowana przepisami prawnymi, mówiącymi o tym, że każda szyba musi posiadać homologację (dopuszczenie do użytkowania w danym państwie) i być w odpowiedni sposób oznaczona przez producenta. Istnieją stosowne normy międzynarodowe określające wymagania techniczne szyb uwzględniające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Są określone w Regulaminie homologacji nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Należy jednak zaznaczyć, że poszczególni producenci samochodów często stosują własne, surowsze normy jakościowe. Zgodnie z tymi normami szyby przednie do typowych samochodów mogą być produkowane tylko w sposób klejony, z wykorzystaniem odpowiednich folii, jak PVB. Materiał klejący również musi spełniać rygorystyczne normy wytrzymałościowe. Przednie szyby samochodowe muszą przepuszczać co najmniej 75 procent światła. Przepuszczalność światła w szybach bocznych znajdujących się w polu widzenia kierowcy ustalono na minimum 70 procent. Z kolei pozostałe szyby pojazdu można przyciemniać tak, aby przepuszczały znacznie mniej światła. Przed wydaniem homologacji auto szyby poddaje się specjalnym próbom. Przy pomocy kuli lub manekina spadającego z odpowiedniej wysokości sprawdza się wytrzymałość mechaniczną szyb i sposoby ich pękania. Badaniu podlega też podatność szyby na ścieranie, odporność na wysoką temperaturę, promieniowanie ultrafioletowe oraz wilgoć. Osobną kwestią jest wykrycie ewentualnego zniekształcenia optycznego obrazu spowodowanego nieprawidłowym formowaniem i klejeniem szyby.

 

  point
point